Kovács
Margit a 30-as évek második felében stilizáltabb falképeket és
folklorisztikus hatású dísztárgyakat kezdett alkotni. A geometrizáló
tendencia egyre jobban kezdett érvényesülni figuráinál a korongolt
forgásformák alkalmazásával. Kúpformákra egyszerűsítette a kisméretű
figurákat, a nagyobb méretű alakokat pedig oszlopszerűen kezdte
megformálni.
A
korongolt formákat dekoratív ornamentális díszítményekkel gazdagította s
a fényes fedőmázak mellett megkezdte a matt mázakkal való kísérletezést
is. Az 50-es években a népi, paraszti világot változatos zsánertémákkal
megjelenítő kerámiákat alkotott. Kedvelt terrakotta anyagát a hatvanas
és hetvenes években samottra váltotta át, és egyre több új témát
dolgozott fel a mitológiákból, mesékből s mondákból is merítve. Kovács
Margit rendkívül gazdag életműve, bensőséges emberközpontúságot sugárzó
művészete egyedülálló hangot képvisel kortárs
kerámiaművészetünkben. 1948-ban az elsők között Kossuth-díjjal tüntették
Sikeres kiállítások és elismerő díjak sora bizonyítja hazai és külföldi
népszerűségét.
1878-ban ezen a napon született Márffy Ödön, magyar festő és grafikus, a MIÉNK, a Nyolcak, a KUT tagja. Festői stílusa leginkább a fauve-ok, majd a Párizsi iskola
látásmódjával rokonítható. 1902-ben Párizsba ment tanulni, ahol a
kötelező stúdiumok elsajátításán túl legalább ennyire hasznos volt
számára, hogy olyan festőnövendékekkel került kapcsolatba, akik már a
modern irányzatokért lelkesedtek. Az ő révükön megismerkedett Cézanne,
van Gogh és Bonnard festészetével, valamint az akkori legmodernebb
festőkkel, Matisse-szal és a fauves-okkal. 1906-ban szerepelt először a
Salon d’Automne kiállításán. 1906 őszén hazatért és hamarosan kollektív
kiállításokon mutatta be plein air törekvésekből kiinduló, élénk
színvilágú műveit. Még ebben az évben elnyerte a kor legjelentősebb,
négyezer koronával járó művészi elismerését, a Ferenc József Koronázási
Jubileum-díjat. A tekintélyes pénzösszeg lehetővé tette, hogy további
tanulmányutakat tegyen Olaszországba és Dalmáciába. Sikereire felfigyelt
Rippl-Rónai József és Kernstok Károly is.
Rippl-Rónai
támogatásával lett Márffy a MIÉNK művészcsoport alapító tagja, míg
Kernstok nyergesújfalui birtokára invitálta festeni. Márffy a következő
esztendőben dolgozott Kernstoknál, és egymással kölcsönhatásban
fejlesztették ki fauve-os festészetüket. A magyar Vadak Kernstok Károly
köré szerveződve 1909 végén kivált a MIÉNK-ből, és megalakította az első
magyar avantgárd csoportot, a Nyolcakat. Első kiállításukon, amely az
„Új Képek” címet viselte, Márffy Fürdő nők című festménye nagy
felháborodást váltott ki a konzervatív kritikusok körében. Az
elkövetkező években Márffy festészete – a Nyolcak többi tagjához
hasonlóan – folyamatos átalakuláson ment keresztül, a szertelen,
fauves-os ecsetkezelést a Cézanne hatását tükröző, szigorú kompozíciós
rend váltotta fel képein. 1920-ban feleségül vette Ady özvegyét,
Csinszkát, azaz Boncza Bertát, és ekkor termékeny alkotó periódusa
következik. 1924-ben a Képzőművészek Új Társasága (KUT) alapító tagja
1927-től tíz éven át elnöke lett.
1937-ben
ezen a napon született Sir Ridley Scott, Oscar-díjra jelölt, Golden
Globe, Emmy-díj és BAFTA-díj nyertes angol filmrendező és producer. Első
rendezése a rendőrökről szóló Z Cars című szappanopera volt. 1968-ban
testvérével megalapította saját filmgyártó és produkciós cégét, a Ridley
Scott Associates-t. Első mozifilmje az 1977-es Párbajhősök volt,
amellyel elnyerte a cannes-i filmfesztivál elsőfilmes rendezőjének járó
díját. A
sikert az 1979-es A nyolcadik utas: a Halál hozta meg számára, majd ezt
követte 1982-ben a Szárnyas fejvadász. Néhány év múlva egy
fantasyfilmet, a Legendát rendezte Tom Cruise és Mia Sara
főszereplésével. Három év múlva Michael Douglas-szel leforgatta a Fekete
esőt. Az 1991-es év Oscar- és BAFTA-díj jelölést hozott számára a
Thelma és Louise című film, melyben olyan neves színészekkel dolgozott
együtt, mint Susan Sarandon és Brad Pitt. A következő évben egy
monumentális történelmi filmet készített Amerika felfedezéséről, az 1492
– A Paradicsom meghódítása címmel, Gérard Depardieu főszereplésével.
Néhány kisebb visszhangot kiváltó film után pár évnyi hallgatás
következett, majd 2001-ben került a mozikba a Gladiátor, amely
kasszasiker lett, és Oscar-díjjal jutalmazták. Ezután elkészítette A
bárányok hallgatnak folytatását, a Hannibal-t Anthony Hopkins
főszereplésével, amely szintén világsiker lett. A következő nagy sikert a
Mennyei királyság hozta meg számára 2005-ben.